-
Östergötland
-
Inombordsmotor
-
Fabriksny - övrigt
Om motorn
Komplett ny Volvo Penta D1-30F inkl MS15-L rakt bakslag 2025.
Ord pris 142.400 :- Vårt pris 136.800 :-
Vänd dig med förtroende till Motala Båtvarv när du ska byta motor.
Vi är aukt. Volvo Penta och kan utföra montering i din båt på ett professionellt sätt.
Hjärtligt välkommen med Din förfrågan!
Tekniska Data
Motorbeteckning D1-30
Vevaxeleffekt, kW (hk) 20 (27)
Propelleraxeleffekt, kW (hk) 19 (26)
Varvtal, r/min 2800–3200
Deplacement, l 1.13
Antal cylindrar 3
Cylinderdiameter/slaglängd, mm 77/81
Kompressionsförhållande 23.5:1
Vikt, torr, med backslag MS15A/MS15L, kg 140/140
Vikt, torr, med segelbåtsdrev 130S, kg 158
Emissionsuppfyllnad BSO, EU RCD Stage II, US EPA Tier 3
Effektinställning R5
Teknisk beskrivning
Motor och block
• Motorblock och topplock av högvärdigt
gjutjärn. Vevhuset är av stabil tunnelblocktyp.
• Smidd vevaxel av krommolybden, statiskt
och dynamiskt balanserad med integrerade motvikter. Aluminiumkolvar med hög
kiselhalt, värmebehandlade och försedda
med två kompressionsringar av förkromat
gjutjärn och en oljering.
• Utbytbara härdade ventilsäten
• Elastisk koppling på svänghjulet
Motortassar
• Avpassade justerbara gummikuddar fram
och bak
Smörjsystem
• Fullflödesfilter av ”spin-on”-typ
• Separat oljelänsrör
• Vevhusventilation av sluten typ
• Oljepåfyllning ovanpå motorn samt på sidan
Bränslesystem
• Flänsmonterad, rak insprutningspump
som drivs av motorns kamaxel
• Matarpump med handpump
• Bränslefinfilter av ”spin-on”-typ
• Stoppknapp på motorn
Avgassystem
• Färskvattenkylt avgasgrenrör och sjövattenkyld avgaskrök
Kylsystem
• Termostatstyrd färskvattenkylning
• Rörvärmeväxlare med integrerad expansionstank
• Lättåtkomlig sjövattenpump och impeller
Elsystem
• 12V korrosionsskyddat elsystem
• 14V/115A generator anpassad för marint
bruk
• Laddningsregulator med elektronisk sensor för att kompensera spänningsfall
• Glödstift för problemfri kallstart
• Elektrisk startmotor
• Elstopp
• Förlängningskablage med snabbanslutning i olika längder
EVC-instrument
• Panel med start-/stoppknapp
• Varvräknare med larm och motortimmar
Tillval:
• Separata instrument för:
– Bränslenivå
– Temperatur
– Spänning
• LCD-display med multisensor
• NMEA-gränssnitt för att visa motordata
på kartplotter
Transmissionsalternativ
• Gjutet hus av aluminiumlegering
• Mekanisk flerlamellkoppling
• Inbyggd slirkoppling som skyddar mot
överbelastning
MS15A Mekaniskt backslag med ”drop
center” och 8° nedvinkling.
• Utväxling 2,14:1/1,95:1 (RH/LH) och
2,63:1/1,95:1 (RH/LH).
MS15L Mekaniskt backslag med ”drop
center”och rak utgående axel.
• Utväxling 2,14:1/1,95:1 (RH/LH) och
2,63:1/1,95:1 (RH/LH).
S-drev 130S och 130SR för omvänd
motormontering. Utväxling 2,19:1.
Tillbehör
• Motorreglage och styrsystem
• Batteri och batterifrånskiljare
• Varmvattensystem
• Separata expansionstankar
• Kylvattenintag, sjövattenfilter och slangar
• Avgassystem och avgasgenomföringar
• Bränslesystem inkl. filter, rör etc.
• Propelleraxelsystem och propellrar
• Kemiska produkter – färg, oljor, ren
Motorfakta
-
Motor VOLVO PENTA D1-30F
-
Årsmodell, motor 2025
-
Motortyp Inombordsmotor
-
Effekt (hk) 27
Finansiering
Vi hjälper dig gärna att finansiera motorn.
- 136 800:-Kontantpris
- 1 185:-/månad*Månadskostnad
* Månadskostnaden beräknad på 120 mån, 20% kontant och 5,45% ränta.
Partnerbank
Genom oss kan du finansiera motorn hos:
